به گزارش ایبِنا، مهران محرمیان؛ معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی اظهار داشت: صدور و وصول چک در سالهای گذشته در فرآیند خاصی انجام میشده و شفاف نبوده است.
وی افزود: یک برگ چک در سالهای قبل بدون اینکه در جایی ثبت شود، بین افراد مختلف دست به دست میشده است و معضلاتی را برای فرد به وجود آورده بود؛ برای نمونه میتوان به فرارهای مالیاتی اشاره کرد لذا تنها راه رفع این معضلات ایجاد شفافیت بود.
محرمیان بیان کرد: در فرآیند چکهای دیجیتال که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، چک باید در سامانه چکاد و به کمک گوشی تلفن همراه یا رایانه ثبت شود و طبیعی است که بسیاری از افراد به خصوص مردم ما در شهرستانها با فرآیند کار آشنا نباشند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی تاکید کرد: برای رفع مشکلاتی از این دست، بانکها را ملزم کردیم که نرمافزارهای خود را برای کاربرهای مهمان نیز فعال کنند و مهمتر اینکه ثبت چک را به نرمافزارهای دیگر منتقل کردیم و امکان ثبت چک در اپلیکیشنهای بزرگ فراهم کردیم.
وی گفت: رصدهای دقیقی در این موضوع داریم و افراد میتوانند شکایت خود در این خصوص را ثبت کنند و از سوی دیگر تمام شعب بانکی در سراسر کشور وظیفه دارند برای ثبت چک مشتریان خود اقدامات لازم را انجام دهند.
منبع: ایرنا